Ondersteunend personeel ervaart vaak stress. Veelal is dit te wijten aan te weinig aandacht voor de toegevoegde waarde van deze collega's. Ook overhead is een belangrijke factor; verlaag je de administratieve belasting en/of laat je werkprocessen efficiënter verlopen én verklaar je openlijk dat deze een gezamenlijke missie zijn, dan is de kans groot op vermindering van administratieve druk.
Bedrijven en organisaties zouden naast winstmaximalisatie en andere, eigen, missies, prioriteit moeten geven aan het werven en behouden van ondersteuners. Temeer omdat vergrjzing in deze beroepsgroep meer een issue is dan bij middenkaders en hoger.
Over middle managers en hoger gesproken; hoe groter hun verantwoordelijkheden zijn - al dan niet in zelfsturende teams - hoe groter de verantwoordelijkheden en takenpakketten van de mensen die hen weer ondersteunen.
"Het uitdenken en zien van de grote lijnen is mooi, maar het zijn altijd de details of de beoogde verbetering werkt of niet. Zie het als koken; teveel of te weinig kruiden en specerijen maken van het gerecht een zesje in plaats van overheerlijk." - Jane de Lira
Ondersteunend personeel dat geen verbinding heeft met het team - omdat ze zich niet gehoord voelen, hun werk niet wordt gezien, managers die met hun eer & inzichten pronken etc. etc. - gooit onbedoeld of bedoeld zand in de motor.
StressLoos kan op elk functieniveau van een organisatie ingrijpen, maar blijft het belang van (betreffende) ondersteuners: analyseren, benadrukken en gezamenlijk hun werklast verbeteren.